Toekomstgericht onderwijs

Eigenaarschap

Levensecht leren

Persoonlijke ontwikkeling

Overal waar mensen samenwerken, kan iets fout gaan. Ook op een school. Als school voelen wij ons verantwoordelijk voor het realiseren van een veilige school met een prettig pedagogisch klimaat waar kinderen fijn kunnen leren. Gaan er, ondanks onze inspanningen, toch zaken anders dan u verwacht had, dan kunt u ons hierop aanspreken.
 
Bespreek uw klacht op school

We gaan ervan uit dat u met klachten in eerste instantie naar de betrokkene gaat, bijvoorbeeld de leerkracht. Komt u er samen niet uit, dan kunt u bij de directie van de school terecht. Bent u daarna nog niet tevreden, dan kunt u het schoolbestuur inlichten dat samen met u naar een oplossing zal zoeken.

Interne en externe vertrouwenspersoon

Als het niet mogelijk is om uw klacht op de aangegeven wijze op te lossen of als de afhandeling niet naar tevredenheid is verlopen, kunt u verdere stappen ondernemen. U heeft de mogelijkheid om de klacht voor te leggen aan de interne vertrouwenspersoon van de school of de externe vertrouwenspersoon. De interne vertrouwenspersoon luistert naar uw verhaal, informeert u over de klachtenregeling en biedt ondersteuning bij het zoeken naar een oplossing. Deze persoon heeft contactadressen en kan indien nodig begeleiding bieden of doorverwijzen naar de externe vertrouwenspersoon of het bevoegd gezag.

De interne vertrouwenspersoon op onze school is Chantalle Secrève, te bereiken via e-mail op Csecreve@sophiascholen.nl, via Social Schools, of via de brievenbus bij het kleine keukentje in de middenbouwgang.

Voor leerlingen en ouders zijn er ook twee vertrouwenscontactpersonen beschikbaar: Evita van der Aar en Lize van Beek. Zij zijn bereikbaar via vertrouwenspersoonjohannes@gmail.com of via Social Schools.

De externe vertrouwenspersoon bespreekt de situatie met u en ondersteunt u bij eventuele verdere stappen. Deze persoon is onafhankelijk en de gesprekken met hem of haar zijn vertrouwelijk.

Externe vertrouwenspersoon voor ouders: Hecht GGD Hollands Midden, Secretariaat Jeugdgezondheidszorg Telefoon: 088-3083342
E-mail: externevertrouwenspersoon@ggdhm.nl

Landelijke klachtencommissie

Mocht het nodig zijn, kunt u een formele klacht indienen bij de landelijke klachtencommissie, de Geschillencommissie Bijzonder onderwijs (GCBO). De landelijke klachtencommissie onderzoekt de klacht en adviseert het bestuur van de school over de te nemen maatregelen. Het bevoegd gezag beslist wat ze met het advies doet en laat dat alle partijen weten. Indien de klacht nog niet met het bestuur is besproken, zal de landelijke klachtencommissie u meestal eerst terugverwijzen naar het bestuur. Mocht de klachtafhandeling bij het bestuur niet naar tevredenheid zijn verlopen, dan zal de klachtencommissie uw klacht alsnog in behandeling nemen.

Documenten en contactgegevens

Het document met onze klachtenregeling ligt ter inzage op school en kunt u lezen op de website van Sophia Scholen.

De externe vertrouwenspersoon voor onze school is te bereiken via:

  • GGD Hollands Midden, Secretariaat PZJ
  • telefoon 088 308 3342
  • e-mail: externevertrouwenspersoon@ggdhm.nl.

De Geschillencommissie Bijzonder Onderwijs is te bereiken via:

  • Postbus 394 3440 AJ Woerden
  • telefoon: 070 - 3861697 (van 9.00 tot 16.30 uur)
  • e-mail: info@gcbo.nl.

Het reglement van de geschillencommissie kan worden opgevraagd via www.geschillencommissiesbijzonderonderwijs.nl. Op deze site kunt u ook het vragenformulier voor het indienen van uw klacht downloaden.